login: hasło:

Absolwenci Wydziału Prawa 1969

O nas

Papieski Wydział Teologiczny

Cóż tam spory – najważniejszy jest człowiek

7 kwietnia wybraliśmy się na zwiedzanie kolejnej uczelni wyższej z serii wycieczek „Akademicki Wrocław” organizowanych przez WCA http://wca.wroc.pl

Tym razem była to uczelnia w najpiękniejszym i najstarszym miejscu Wrocławia - na Ostrowie Tumskim – Papieski Wydział Teologiczny. Nasza wizyta nie ograniczyła się tylko do uczelni.

Ponieważ w Katedrze odbywały się smutne uroczystości pogrzebowe to czekając chwilę na JM Rektora ks. prof. dr hab. Włodzimierza Wołyńca posłuchaliśmy ogólnych informacji o Uczelni i innych obiektach Ostrowa Tumskiego, które mieliśmy zobaczyć: ogrodach nadodrzańskich, Wyższym Seminarium Duchownym no i Archikatedrze. Spotkanie rozpoczęliśmy w Auli PWT. Aula jest najmłodszą budowlą PWT, służy głównie do oficjalnych uroczystości i sympozjów. Na ścianach auli znajdują się portrety metropolitów wrocławskich: każdy metropolita wrocławski, każdy arcybiskup jest równocześnie Kanclerzem Wielkim PWT. W Auli są również portrety Rektorów Uczelni

My z okresu swoich studiów pamiętamy, że nasi rówieśnicy studiowali – tak jak mówiliśmy: w „Seminarium” i większość z nas nie ma wiedzy na temat późniejszych zmian. Dopiero w 1968 r Stolica Apostolska erygowała Papieski Fakultet Teologiczny. Dzisiaj jest zarówno Metropolitalne Wyższe Seminarium Duchowne we Wrocławiu jak i Papieski Wydział Teologiczny1/. Historia jest zdecydowanie bardziej skomplikowana ale to przeczytajcie na stronach PWT http://www.pwt.wroc.pl/ i http://www.seminarium.wroclaw.pl/site/

O strukturze i historii PWT opowiedział nam JM Rektor. PWT jest uczelnią kościelną uczelnią wyższą, która opiera się na prawie kościelnym, prawie cywilnym RP i porozumieniu pomiędzy Kościołem Katolickim a Rządem RP.

Podzieleni na trzy grupy poszliśmy zwiedzać salę Senatu PWT, gdzie JM Rektor opowiedział nam o Wydziałach i kierunkach PWT, obronach prac naukowych i odrobinę o łacinie ponieważ dostaliśmy zadanie do przetłumaczenia. Ze wstydem muszę przyznać, że na pytanie „kto zna łacinę” udawaliśmy, że pytania nie słyszymy i mimo, iż wszyscy byli zachęcani nagrodą – milczeliśmy jak grób. Może i dobrze bo lepsze silentium niż kompromitacja a rzymianie mawiali silentium est aurum.

Piękne ogrody (teraz na założeniu francuskim) powstały pod koniec XVII wieku. Wtedy, gdy Ostrów Tumski był wyspą i nie był jeszcze połączony z miastem, były głównie ogrodami gospodarczymi na potrzeby mieszkańców Ostrowa Tumskiego. Uroku ogrodom dodaje to, że są umiejscowione na nadodrzańskiej skarpie a w związku z tym jest interesujący widok na rzekę, którą przepływają statki (akuratnie przepływał jeden z większych).

Później zwiedziliśmy Wyższe Seminarium Duchowne, o którym opowiadał nam ciekawie prefekt ks. Łukasz Piłat - jak sam dowcipnie zaznaczył „z tamtym łotrem nie ma nic wspólnego”. Dowiedzieliśmy się o naborze do seminarium, sposobie kształcenia, rozkładzie dnia alumnów, o lekturach – o czym zresztą sami się przekonaliśmy odwiedzając bibliotekę w seminarium.

Na koniec zwiedziliśmy Archikatedrę a fantastycznym przewodnikiem był ksiądz Proboszcz Katedry Wrocławskiej Paweł Cembrowicz. Ujął nas sposób opowiadania, wiedza i stosunek do słuchaczy. Z tego spotkania pochodzi tytułowe zdanie z niniejszej relacji. Ksiądz proboszcz odżegnując się od polityki pięknie powiedział o sporach akcentując to, iż oprócz wiary „najważniejszy jest człowiek”. Nam świeckim słuchaczom najbardziej zapadło to w pamięć, przyjęliśmy to jako przesłanie z tej wizyty w PWT. Od nas z podziękowaniem taka sentencja Isaaca Newtona „Ludzie budują za dużo murów a za mało mostów”

1/ Mam nadzieję, że nigdzie nie mylę się pisząc Wam o różnicach pomiędzy seminarium i PWT. Bez tej wycieczki w ogóle nie wiedziałabym o tym. Moja wiedza zatrzymała się na moich rówieśnikach ze studiów, którzy poszli do Seminarium. I to jest znakomita korzyść z organizowanych przez WCA wycieczek.

Renata Gryglaszewska

8 kwietnia 2018

Galeria zdjęć

Więcej z działu "O nas"...

1. Akademia Sztuk Teatralnych
  22. Pociągiem do Szczecina na dwudziesty zjazd
  23. Mały zjazd w Gdańsku - drugi dzień
  24. Obyśmy zdrowi byli
  25. Program XX Zjazdu „ABSOLWENCI 69”
  26. Zjazd w Szczecinie - czerwiec 2017 r.
  27. Na ten Nowy Rok
  28. Czas płynie
  29. Jubileusze – jubileusze
  30. Autobus na początek XIX Zjazdu Absolwentów Prawa69
  31. Majówka turystyczna
  32. Święta, Święta, Święta
  33. Serdeczne gratulacje składamy
  34. XIX Zjazd Absolwentów 69!
  35. Oby nam się dobrze wiodło w kolejnym roku
  36. Usiądźmy przy stole
  37. Krasnal Paragrafek usynowiony
  38. IMMATRYKULACJA
  39. I cóż, że się zmieniamy – numer grupy zostaje ten sam.
  40. Jesień, jesień już
  41. Trudno dziś uwierzyć - czterdzieści pięć lat minęło
  42. W 2015 odwiedzimy Pragę
  43. Absolwenci Wydziału Prawa 1969 strona „Pod Paragrafkiem”